Heb je je ooit gewoon uitgeput gevoeld? Tegen het einde van augustus vorig jaar merkte ik dat mijn lichaam gewoon "uit" was. Ik was een goede anderhalve maand verwijderd van mijn laatste race, dus ik dacht dat ik nu hersteld moest zijn. Helaas was ik midden op de dag zonder reden doodmoe. Ik had het moeilijk in krachtklassen. Ik trainde nergens voor, hield mijn inspanningen laag, maar toch liet mijn lichaam me in de steek. Ik herinner me dat mijn breekpunt terug naar huis reed van een leuke en gemakkelijke trailrun en bijna in slaap achter het stuur viel, en het was slechts 13.00 uur in de middag. Ik wist dat er iets mis was.
Om terug te spoelen - ik had mijn eerste 50-mijlrace in mei gelopen en daarna Adidas Ultra Boost Womens de Silver Rush 50 gelopen in juli, dus ik dacht dat twee maanden om te herstellen voldoende Adidas Superstar Damen zou zijn. Ik had nog nooit zo ver gereden en was gewend hoe mijn lichaam zou herstellen na een wegmarathon. Trail ultramarathon herstel was nieuw voor mij.
Ik besloot dat het tijd was om naar een arts in de functionele geneeskunde te gaan. Ze adviseerde bloed- en speekseltests. De resultaten kwamen terug dat ik 1) ijzerarm was, 2) last had van bijniervermoeidheid en 3) hormonen uit balans waren. Hoewel dit allemaal moeilijk te verwerken was, hielp het in ieder geval om uit te leggen waarom ik me zo "off" voelde, en het was ook een gloeilampmoment! Samen met mijn arts en een voedingsdeskundige hebben we een plan ontwikkeld om me weer bij mezelf te krijgen. Ik concentreerde me VEEL op het dieet en voegde enkele supplementen toe om mijn Nike Air Max Motion Womens ijzertekort te helpen.
Na een re-check van zes weken verbeterden de dingen, maar ik genas nog steeds niet zoveel of zo snel als nodig. Ik voelde meer energie, maar mijn lichaam was nog steeds niet terug naar normaal. We hebben mijn voedingsplan en de supplementen die ik nam aangepast. Nu had ik ook pijn in mijn heup en algehele pijn en pijn die niet normaal voor mij waren. Ik was meer dan een maand niet binnengekomen (om mijn lichaam te laten genezen en een echte pauze te krijgen), ik was ijverig in mijn PT-oefeningen en hield mijn ontstekingsremmende voedingsplan bij. Toch had ik te maken met deze stekende pijn in mijn heup / lies. Een MRI op mijn heup kwam negatief terug (godzijdank), vertoonde alleen ontsteking. Hoogstwaarschijnlijk vocht mijn hele lichaam nog steeds tegen ontstekingen.
Dus nog een maand zonder hardlopen Nike Air Max Thea Femme en PT-oefeningen die bestond uit lichaamsgewicht en bandarbeid, geen zware gewichten om mijn lichaam te blijven herstellen van de bijniermoeheid.
Ik bedacht dat ik veel over hardlopen post zonder noodzakelijkerwijs te praten over het aantal kilometers dat ik dagelijks heb afgelegd. Vooral omdat ik denk dat mijn berichten een beetje repetitief zijn - 3 mijl hebben gerend, een trainingssessie hebben gemist, enz. Dus om te bewijzen dat ik wat kilometers heb gemaakt en dat ik niet helemaal mond en geen broek ben - hier is hoe mijn jaar van rennen is vorm aan het geven. De grafieken (met dank aan de jongens van Fetch Everyone) tonen de kilometerstand van dit jaar opgesplitst in weken en de kilometerstand van vorig jaar van maand tot maand.
De eerste grafiek laat zien hoe ik het moeilijk vond om terug te keren naar een normaal ritme sinds de marathon. Veel mensen beschrijven Nike Air Max Zero Homme ‘post-marathon blues’ en ik voelde zeker dat ik mijn mojo een tijdje kwijt was. En ik weet nog niet zeker of ik het terug heb.
De tweede grafiek is interessant vanuit het perspectief van een halve marathon. Ik doe dezelfde halve marathon in oktober als vorig jaar, maar ik hoop minstens vijf minuten van mijn tijd af te slaan - dus de gele balken moeten groter zijn dan de rode balken om dat te kunnen doen . In juli heb ik nog maar drie mijlen afgelegd dan in juli 2009, wat niet genoeg zal zijn. Hoewel - als ik mijn 10-mijlsrun op zaterdag had gedaan zoals gepland in plaats van zondag, zou het in juli zijn geweest. Dus in Auguest en september moet ik meer dan 70 Nike Air Pegasus 83 Womens en 80 mijl afleggen. Bekijk deze ruimte.